Pasirašytas pirmasis susitarimas dėl STEAM centro mokiniams steigimo

Antradienį Alytaus miesto savivaldybėje pasirašytas pirmasis susitarimas dėl dalyvavimo kuriant ir koordinuojant STEAM – gamtos, technologijų, inžinerijos, matematikos ir kūrybiškumo ugdymo – centrą. Susitarimą pasirašė švietimo ir mokslo ministrė Audronė Pitrėnienė ir Alytaus kolegijos, kurios patalpose ir bus įkurtas STEAM centras, direktorė Danutė Remeikienė.

Švietimo ir mokslo ministerijos iniciatyva iš viso Lietuvoje bus įsteigta dešimt tokių centrų – kiekviename regione. Juose mokiniai galės ne tik susipažinti su gamtos, technologijų, inžinerijos, matematikos mokslų dėsniais, naujausiomis technologijomis, atradimais, bet ir patys atlikti mokslinius eksperimentus, tyrimus, laboratorinius, projektinius, brandos darbus.

„STEAM centrai sudarys galimybes mokiniams iš arti susipažinti su „kietaisiais“ mokslais, padės gerinti jų pasiekimus šių mokslų srityse, pasirengti būsimoms studijoms ir tolimesnei karjerai, – sako švietimo ir mokslo ministrė A. Pitrėnienė. – Mūsų tikslas – nuo darželio iki studijų formuoti inovacijų kultūrą, auginti būsimus tyrėjus, STEAM mokslo sričių inovacijų kūrėjus ir diegėjus.“

Kiekviename STEAM centrų veiks keturios laboratorijos: viena – biologijos ir chemijos, antra  ̶  fizikos ir inžinerijos, trečia  ̶  robotikos ir informacinių technologijų, o ketvirta – specializuota, atliepianti konkrečios teritorijos specifiką.

„Kiekvienas regionas specializuotą laboratoriją rinkosi pagal savo krašto ateities perspektyvas, atsižvelgdami į verslo, mokslo subjektus ir jų planus. Pavyzdžiui, Alytaus apskrities STEAM centre tai bus maisto gamybos technologijų ir sveikatinimo laboratorija, Klaipėdoje – jūrinės technologijos, Tauragės – alternatyviosios energetikos ir t.t.“, – pažymi švietimo ir mokslo ministrė A. Pitrėnienė.

STEAM centruose veiks techninės kūrybos, konstravimo, modeliavimo, tyrinėjimo, programavimo ir kitos gamtos, technologinių ir tiksliųjų mokslų neformaliojo švietimo veiklos, kurios šalyje dar nėra pakankamai išplėtotos. „Tokie būreliai sudaro vos kelis procentus visos pasiūlos, todėl mokiniai dažnai neturi pakankamai galimybių susidomėti šiais iš pirmo žvilgsnio sudėtingais mokslais. Tačiau kai jie „pačiupinėja“ šiuos mokslus, paprastai labai įsitraukia. Todėl turim sudaryti visas sąlygas jiems pažinti „kietuosius“ mokslus“, – teigia ministrė.

STEAM centruose bus organizuojami profesinio orientavimo renginiai, susitikimai su mokslo, pramonės ir paslaugų sektorių atstovais, pažintiniai mokinių vizitai į mokslo institucijas, pramonės, paslaugų verslo įmones. Centrai taip pat sudarys galimybes visuomenei susipažinti su moksliniais tyrimais ir inovacijomis, o mokytojams tobulinti savo kvalifikaciją – vykdys seminarus, stažuotes, pažintinius vizitus.

„Norėdami pirmauti ekonomikoje ir inovacijose, turime investuoti į jaunąją kartą, patraukliai ir suprantamai pristatyti mokslą. Svarbu tai, kad naujuose centruose mokiniai dirbs kartu su doktorantais, dėstytojais, verslo atstovais – STEAM centrai vienys mokyklas, mokslą ir verslą“, – pabrėžia STEAM centrų steigimą kuruojanti švietimo ir mokslo viceministrė Svetlana Kauzonienė.

Centrų kūrimą numatoma finansuoti 2014–2020 m. ES struktūrinių fondų lėšomis, Švietimo ir mokslo ministerija tam planuoja skirti 5,8 mln. eurų.

Lietuvoje siekiama sukurti mokslo populiarinimo tinklą. Šalia 10 regioninių STEAM centrų moksleiviams Švietimo ir mokslo ministerija taip pat iniciavo modernaus Mokslo ir technologijų populiarinimo centro steigimą – jis bus įkurtas Kaune. Be to, pradinės mokyklos ir progimnazijos bus aprūpintos gamtos ir technologinių mokslų ugdymui reikalingomis priemonėmis.